الملخص:
ظهر مفهوم الحداثة في معطف أنيق مصطحبةً مخترعات تفيد الإنسان وتقلل من جهده وتضاعف إنتاجه، وتسعى إلى راحته ورفاهه، ورفع كهنتها شعارات براقة، هي الحريةُ والعدلُ والمساواةُ، ونشرُ العلم والحضارة والقضاءُ على التخلف. لكن هذا القناع البراق أخفى وراءه وجهاً قبيحاً غايته الهيمنة على الشعوب فكرياً، وتوجيهها بما تقتضي مصلحتهم هم، والسيطرة على الاقتصاد، واتخاذه – إلى جانب القوة العسكرية – سلاحاً ناعماً للضغط على الشعوب والحكومات لتسير في ركبهم تابعةً لا رأي لها ولا حق لها في اتخاذ قرار، في نوع من العبودية الحضارية المقننة، فكان لها تأثيرها في جوانب الحياة السياسية والاجتماعية والفكرية، واتخذت الأدب وسيلة لزعزعة عقائد الشعوب وقيمها، وإفساد الأذواق، وهتك حواجز النظم الدينية والاجتماعية والأخلاقية، وإطلاق الشهوات وإحلالها مكان القيم السامية. فكان للأدب العربي المعاصر وجهان؛ الأول: أشرب في قلبه هذه الحداثة فجعل نفسه خادماً مخلصاً لها ولكهنتها، والثاني: مستشعر خطرها، فشذبها وأخذ طيبها ولفظ خبيثها. وسار التياران متوازيين نحو قرن من الزمان، الأول يعتمد على الإعلام الذي يديره كهنة الحداثة، وخيم بظلامه عقوداً أفسد أذواق الأجيال، والثاني يعتمد على قوة جذوره وتمكنه من لغته وأساليب فنه، لكنه مع ذلك أقصي وأغلقت في وجهه أبواب النشر، حتى إذا فتح الإعلام الجديد ذراعيه، من خلال مواقع الشابكة، ظهر بقوة مبشرة بصحوة أدبية، وبرز النتاج الذي عانى من القمع والإقصاء عقوداً، وخصوصاً في الشعر، في حين تقلصت الأشكال الشعرية الوافدة وانكمشت، لكن بقي تأثير الحداثة الأوربية في بعض المضامين تعدياً على الدين أو الأخلاق والقيم، إلا أن الأصوات باتت ترتفع بقوة في رفضها والدعوة إلى إعادة الأدب إلى التزام الثوابت والدوران في فلك المتغيرات بحرية.
الكلمات المفتاحية:
الحداثة، الأدب العربي المعاصر، التبعية والحرية، الثابت والمتغير، الجمال، جمال القبح، الصحوة الأدبية.
Abstract:
The concept of modernity appeared in an elegant coat of inventions that benefit humans, reduce their effort, multiply their production, and seek their comfort and well-being. Its priests raised bright slogans of freedom, justice, and equality, spreading science and civilization, and eliminating backwardness. But this bright mask hid behind it an ugly face whose goal was to dominate people’s minds and direct them to what its interests required, to control the economy, and use it along with military force as a soft weapon to pressure people and governments to follow in their footsteps and subservient to them without an opinion or a right to make decisions, in a kind of codified civilized slavery. It had its impact on aspects of political, social, and intellectual life, and literature was used as a means to shake peoples’ beliefs and values, corrupt tastes, tear down the barriers of religious, social, and moral systems, and unleash desires and replace them with lofty values. Contemporary Arabic literature had two faces: A servant of this modernity and its priests, and the sensor of its danger that pruned it, took its good and threw its bad. The two currents proceeded in parallel for about a century. The first is relying on the media managed by the priests of modernity, and its darkness loomed for decades, corrupting the tastes of generations, while the other is relying on the strength of its own roots, its mastery of its language, and its artistic methods. So when the new media opened its arms through the Internet sites, it appeared strongly heralding a literary awakening, and the production that suffered from oppression and exclusion for decades emerged, especially in poetry. While the imported poetic forms shrank and contracted, the influence of European modernity remained in some contents as an encroachment on religion or morals and values, except that voices began to rise strongly in rejecting it and calling for literature to return to its commitment to constants and to revolve freely in the orbit of variables. Keywords: Modernity, contemporary Arabic literature, dependency and freedom, the constant and the variable, beauty, the beauty of ugliness, literary awakening.
اعداد :
مصطفى كمال الزايد
إشراف الدكتورة:
إيمان الطريفي حبيب
رئيسة قسم اللغة العربية بكلية الدراسات العليا بجامعة الزيتونة
أستاذة الأدب بكلية التربية بجامعة البحر الأحمر
جامعة الزيتونة الدولية