الملخص
كانت هذه الدراسة حول علم المقاصد الشرعية الذي هو علم قديم وحديث في نفس الوقت كما يدل على ذلك عنوان المقال والذي بينا فيه أن علم المقاصد الشرعية علم بدت ملامحه الأولى في زمن الصحابة والتابعين ثم بعد ذلك في عصر العلماء المتقدمين كالأئمة الأربعة ومن بعدهم بدءا بالإمام الجويني وتلميذه الغزالي إلا أن هذا العلم لميظهر ظهورا واضحا إلا بعد القرن الرابع الهجري وذلك مع جماعة من العلماء كالإمام فخر الدين الرازي والإمام الآمدي والإمام عز الدين بن عبد السلام رحمهم الله جميعا وبينا فيه كذلك أهمية المقاصد ودورها البارز في استنباط الأحكام الشرعية وأن بعض العلماء أفردها بالتصنيف كالإمام الشاطبي رحمه الله الذي هو جذيل هذا الفن المحكك ثم بينا أنه بعد الإمام الشاطبي لم يقع هناك اهتمامواسعبهذا العلم حتى كادت تطمس آثاره حتى جاء الإمام محمد طاهر بن عاشور وغيره من العلماء الذي صنفوا فيه بشكل مستقل وذلك بناء على أنه علم منفرد عن علم أصول الفقه إلا أن هناك من يرى أنه جزء من علم أصول الفقه لا ينفصل عنه بحيث أنه يبنى على أصول الفقه مع أن أصول الفقه لا تبنى عليه هو وذلك أن علم أصول الفقه أعمق وأعم من علم المقاصد الشرعية .
الكلمات المفتاحية :المقاصد , الشرعية , الماضي , الحاضر .
Title: The science of legitimacy purposes between the past and the present
Abstract
: This study was about the science of legitimate purposes which is considered simultaneously as an old and modern science as the title of the article indicates that, and in which we have clarified that science of legitimatepurposes is a science initiated in the era of the companions and affiliates then after that in the era of advanced scholars like the four imams then afterwards, it started with imam El JEWSY and his student El JAZALI. However, this science did not show any of its real signs unless after the fourth century AH and that with a group of scholars like Imam RAZI, imam EL EDEMI, imam IZDIN BENABDELSALAM May God have mercy on them all. We have as well clarified the importance of the purposes and its fundamental role in extrapolating the Sharia rulings and some scholars singled it out by classification like Imam JATIBY ( May god have mercy on him)who is the root of this touched art also, we have clarified that with imam JATIBY there was no widespread interest in this science until its effects were almost obliterated until coming of imam MOHAMED TAHER BEN ACHOURA and others of scholars those who were classified in art independently, based on the fact that it is a separate science from the science of jurisprudence. However, there are those who believe that it is part of the science of the principles of jurisprudence and isindivisible from it, as it builds on the principles of jurisprudence. Although the principles of jurisprudence are not based on it, and that is because the foundations of jurisprudence are deeperand more general than the knowledge of legal purposes.
Keywords:Purposeslegitimacy, past and present.
اعداد :
الباحث : العباس ولد محمد
Researcher: Abass Mohamed
جامعة سكاريا / تركيا