الملخص :
تتّسم التّجربة الرّوحيّة في التّصوّف الإسلامي بالتّنوّع المعرفي بين ثنائيّة الغيب والشّهادة، وفق طريق ومنهج معيّن يلتزم به السّالك للارتقاء من مقام إلى مقام وذلك مرورا بأحوال مختلفة تنحت نهاية المطاف الخلاصة المعرفيّة التّي توصّل إليها، غير أنّ هذه التّجربة الرّوحيّة اتّخذت على منحيين تحت نفس المسمّى وهو “التّصوّف”، المنحى الأوّل تعبّديّ عقلي ملتزم بروح الدّين وتعاليمه، والمنحى الثّاني مزج بين تجارب وأفكار فلسفيّة أخرجته من حقيقة ذاته التّعبّديّة وأفقدته روح الحكمة والصّفاء، فكانت المعرفة نتاجا لذلك بين الحقيقة والخيال، حقيقة من روح الدّين وخيال من روح فلسفات واهية.
الكلمات المفتاحية : التّصوّف السّنّي، التّصوّف الفلسفي، الزّهد، المعرفة
Abstract :
The spiritual experience in Islamic Sufism is characterized by cognitive diversity between the duality of the unseen and the martyrdom, according to a certain path and approach that the traveler adheres to rise from a place to a shrine, passing through different conditions that eventually sculpt the epistemological conclusion he reached.
However, this spiritual experience was taken in two directions under the same name, which is “Sufism”, the first trend is mental devotional committed to the spirit of religion and its teachings, and the second trend is a mixture of philosophical experiences and ideas that took him out of the reality of his devotional self and lost him the spirit of wisdom and serenity. Knowledge was a product of that between fact and fiction, a fact from the spirit of religion and a fiction from the spirit of flimsy philosophies.
Keywords: Sunni Sufism, philosophical Sufism, asceticism, knowledge
اعداد :
د. سلــوى بن أحمـد
Saloua Ben Ahmed .Dr
جامعة الزّيتونة – تونس
Al-Zaytounah University – Tunisia