الملخص:
تعددت الأوقات في القرآن الكريم بين سرد لها في سياق المعاني أو القَسم بها، وقد كثرت السور التي تستهل قسمها بالأوقات كالضحى والعصر والليل والفجر. وقد جاءت هذه الأوقات المقسم بها لدلالات غاية في الدقة وإصابة المعنى. وسورة الفجر لها خصوصية بين تلك السور؛ حيث جاء القسم في مستهلها بأربعة عناصر (الفجر والليال العشر والشفع والوتر والليل إذا يسر)، ولكلٍ عنصر من تلك العناصر خصوصية في أهميته والقسم به. ولعلنا في هذا البحث نصل إلى بعضٍ من تلك الخصوصية من خلال التحليل العام لهذه العناصر مع أجزاء السورة الأخرى، وما تشتمل عليه من سرد موجز لعاقبة بعض الأمم الغابرة كعاد قوم هود وقود فرعون وثمود قوم صالح. وعند انتقال الآيات إلى كشف جوهر الإنسان وطبيعته الحقيقية، والتي تجعله ينظر إلى الأمور نظرة سطحية دون توقف وتأمل، نجد مدى عمق التناسب والتواؤم بين أجزاء السورة المختلفة، ليكون ذلك مدخلاً لمواجهة هذا الإنسان بسلوكه، وتذكيره بما يقوم به نحو الآخرين من الضعفاء حباً في الدنيا وملذاتها، وهو ما استدعى التذكير بالآخرة ومشاهدها، وبيان عاقبة كلٍ من المسيء والمحسن.
الكلمات المفتاحية: الاستهلال بالقسم – عواقب الأمم السابقة – حقيقة النفس البشرية.
Abstract:
There are many times in the Holy Qur’an, either narrating them in the context of their meanings or swearing by them, and there are many surahs that begin their section with times, such as forenoon, afternoon, night, and dawn. These divided times have very precise and accurate connotations. Surah Al-Fajr has a special meaning among those surahs. The oath came at the beginning with four elements (the dawn, the ten nights, the intercession, the odd night prayer, and the night when it is easy), and each of these elements has a specificity in its importance and the oath by which it is sworn. Perhaps in this research we will reach some of that specificity through a general analysis of these elements along with the other parts of the Surah, and the brief narration it contains of the outcome of some ancient nations, such as Ad, the people of Hud, the fuel of Pharaoh, and Thamud, the people of Salih. When the verses move to reveal the essence of man and his true nature, which makes him look at things superficially without pausing and contemplating, we find the depth of proportionality and harmony between the different parts of the surah, so that this is an entry point to confront this man with his behavior, and remind him of what he does towards others who are weak out of love for this world. And its pleasures, which necessitated a reminder of the afterlife and its scenes, and an explanation of the consequences of both the wrongdoer and the doer of good.
Keywords: beginning with an oath – the consequences of previous nations – the truth about the human soul.
اعداد :
د. أيمن البيلي محمد
DR. AYMAN ELBIALY MOHAMMED
أستاذ مساعد – معهد الإدارة العامة – الرياض – المملكة العربية السعودية