الإثنين , يوليو 15 2024

وقفات مع قوله تعالى: (وإنْ خفتم شقاق بينهما…) الآية (دراسة تحليلية مقارنة)

ملخص البحث

يتلخَّص هذا البحث في التَّعريف بالشِّقاق بين الزّوجين من خلال قوله تعالى: (وإنْ خفتم شقاق بينهما…) الآية، وبيان أنَّ المراد بالخوف في الآية عند جمهور المفسرين هو العلم واليقين بحصول الخلاف بين الزّوجين؛ وذلك لبعث الحكمين، ثم لابد أن يكونا من أقارب الزّوجين، ولهما أن يفعلا ما يريان من جمعٍ أو تفريق، بعِوض أو بغير عِوض.

كما يوضح هذا البحث أنَّ الحكمين متى ما خلصت نيّتهما وصدق عزمهما للإصلاح بين الزّوجين فإنَّ الله يوفق بين الزّوجين، ويعودا لما سبق من المودة والرّحمة، وحسن العشرة.

الكلمات المفتاحية: الشِّقاق، الزّوجين، حَكَمَين، الإصلاح.

Summary

This research is summarized in defining the rift between spouses through the Almighty’s saying: (And if you fear a rift between them…) the verse, and explaining that What is meant by fear in the verse according to the majority of commentators is knowledge and certainty that a dispute will occur between the spouses. This is to send the two arbitrators, then it is necessary They must be relatives of the spouses, and they may do whatever they see fit, whether they combine or separate, with or without compensation.

This research also shows that when the two arbitrators are sincere in their intentions and sincere in their resolve to reconcile the spouses, God will reconcile the spouses, and they will return to their previous love, mercy, and good treatment.

Keywords: discord, spouses, two rulers, reform

اعداد :

د. دلال محمد أحمد بايحيى

 أستاذ التَّفسیر وعلوم القرآن المساعد، قسم الدِّراسات الإسلامية، كلية الشَّريعة والقانون، جامعة الجوف، سكاكا، المملكة العربية السعودية.

Dalal mohammad ahmad bayahya, Assistant Professor of Interpretation and Sciences of the Qur’an, Islamic studies Section, College of Sharia and Law, Al-Jouf University, Sakakah, Kingdom of Saudi Arabia.

تقييم المستخدمون: كن أول المصوتون !

عن admin

شاهد أيضاً

New Analytical Methods of Wireless Mobility Management and Future Positioning Prediction for Seamless Connectivity

Abstract Limitation coverage of Resource reservation in wireless access networks is a critical issue today …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *