الثلاثاء , أبريل 30 2024

مركزية السيميائيات في المشروع التنظيري والنقدي لمحمد مفتاح  “مفاهيم موسعة لنظرية شعرية” نموذجا

الملخص

قدَّمت في هذه الدراسة تصورا عامًّا حول اشتغال المنهج السيميائي في المتن النقدي لمحمد مفتاح، وذلك، بالوقوف على المفاهيم السيميائية التي يحتفي بها، باعتبارها أدوات إجرائية لمساءلة الخطاب الشعري وتفكيك أنساقه، بالإضافة إلى توضيح هذه السيميائيات التركيبية التي يتبنَّاها في سياق دمج جهود بيرس بجهود دي سوسير، علاوة على الكشف على اقتراحاته فيما يتعلق بالمربع السيميائي.

يتكوَّن المنهج المعتمَد من ثلاث محطات متداخلة، هي الوصف والتحليل والتأويل، تركَّزت الأولى في عرض ورصد المظاهر السيميائية التي تحضر في المتن النقدي لمحمد مفتاح، والثانية في تفكيك هذه المظاهر وتحديد عناصرها ومكوِّناتها، والثالثة في تأويل علاقة السيميائيات التي يتبنَّاها محمد مفتاح بفلسفة تناغم الكون.

استنبطنا خلاصة مُفادها، أن منهج محمد مفتاح منهج تكاملي، أو ما أَطلق عليه “السيميائيات التركيبية”، التي تعمل على دمج السميائيتين الأمريكية والأوربية، وهي مطعَّمة كذلك بالموسيقى بمختلِف نظرياتها، واللسانيات بمختلف اتجاهاتها، وغيرها من العلوم المعرفية والاجتماعية؛ فرغم حديثه المطوَّل عن العلوم المعرفية والفيزياء والبيولوجيا، إلا أنه يظل سيميائيا في المنشأ والمنتهى، وتحليلاته تعتمد على السيميائيات التركيبية عبْر تطويرها وتجديدها – دائما – بالمفاهيم العلمية المستجدَّة. حيث إن محمد مفتاح يعتبر كل شيء علامة دالَّة، وهذا ما يجعله يحتفي بالخطاب الأيقوني أيَّما احتفاء، كما أن دراسته لأيقونية القصيدة الشعرية هو الدليل على اشتغاله بالسيميائيات منهجا وتحليلا.

بالإضافة إلى أن فلسفة انتظام الكون أصبحت بمثابة عقيدة مطلَقة عند محمد مفتاح؛ إذ من المعلوم أن إدراكاتنا وتصوراتنا للكون وللعالم، تُؤطِّر هامشا كبيرا من سلوكاتنا وممارساتنا اليومية، وحتى انحيازاتنا ومواقفنا، كما تُرخي بظلالها على ميادين البحث المتنوِّعة والمتشعِّبة، فغالبا ما تحضر لدى محمد مفتاح مسلَّمات وبديهيات تنبع من فلسفة التناغم، والراجح أنها تحجب عنه حقائق أخرى، بحيث يصبح كل ما يُعارضها مقيتا ودنيئا.

الكلمات المفتاحية:

الشعر- المنهج- النقد الأدبي- السيميائيات- التحليل- التأويل

Abstract

In this study, I presented a general conception of the operation of the semiotic approach in the critical text of Mohammad Miftah, by examining the semiotic concepts as procedural tools for questioning poetic discourse and deconstructing its patterns, in addition to clarifying these synthetic semiotics that he adopts in the context of integrating Peirce’s efforts with those of De Saussure, moreover to revealing his suggestions regarding the semiotic square.

The approved approach consists of three intersecting stations: description, analysis, and interpretation. The first focused on presenting and tracing the semiotic aspects that exist in the critical corpus of Mohammad Miftah, the second on deconstructing these aspects and identifying their elements and components, and the third on interpreting the relationship of semiotics that Mohammad Miftah adopts to the philosophy of the harmony of the universe.

We derived a basic conclusion that Mohammad Miftah’s approach is an integrative one, or what he called “synthetic semiotics”; which tries to integrate American and European semiotics, and it is also conjunct with music and its various theories, linguistics with its various trends, and other cognitive and social sciences. Despite his lengthy talk about cognitive science, physics, and biology, he remains a semiotician in origin and end, and his analyses depend on synthetic semiotics by developing and renewing them – always – with new scientific concepts. Whereas Mohammad Miftah considers everything a significant sign, and this is what makes him praise the iconic discourse. His studies of the iconography of the poetic poem are evidence of his concern for semiotics as a method and analysis.

Furthermore, the philosophy of the orderliness of the universe became an absolute doctrine for Mohammad Miftah. It is known that our perceptions and conceptions of the universe and the world frame a large part of our daily behaviour and practices, and even our biases and positions, and also cast their shadows on the diverse and abound fields of research. We often find in Mohammad Miftah’s conception the presence of postulates and axioms that fountain from the philosophy of harmony, and they likely obscure other truths from him, and everything that opposes them becomes abhorrent and vile.

Keywords:

Poetry – Method – Literary Criticism – semiotics – Analysis – Interpretation.

اعداد :

الجراري يونس  Jerari Younes

دكتور في الدراسات العربية- تخصص: النقد الأدبي الحديث وتحليل الخطاب

جامعة سيدي محمد بن عبد الله، كلية الآداب والعلوم الإنسانية سايس- فاس.

Université Sidi Mohamed Ben Abdellah – Faculté des Lettres et des Sciences Humaines Sais – Fès

تقييم المستخدمون: كن أول المصوتون !

عن admin

شاهد أيضاً

New Analytical Methods of Wireless Mobility Management and Future Positioning Prediction for Seamless Connectivity

Abstract Limitation coverage of Resource reservation in wireless access networks is a critical issue today …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *