الإثنين , فبراير 26 2024

آراء المذاهب الفقهي وأدلتهم في حکم التورق Opinions of jurisprudential schools of thought and their evidence regarding the ruling on tawarruq.

الملخص

تناولنا فی بحثنا موضوع التورق وتطبیقاته المعاصرة  فی ضوء الفقه الاسلامی،و لاشک أن التوّرق مصطلح فقهي جرى استعماله على ألسنة فقهاء من أهل العلم، ومرادهم به “أن يشتري المرء سلعة بالنسيئة، ثم يبيعها لغير بائعها نقداً بأقل مما اشتراها به، ليحصل بذلك على النقد”. وهذا المفهوم الاصطلاحي مستمدٌ من المعنى اللغوي للكلمة.

وقد ذهب جمهور الفقهاء من الحنفية والشافعية والمالكية والحنابلة في المذهب إلى جواز التورق، وخالفهم في ذلك ابن تيمية، وذهب إلى كراهته، وهي رواية عن أحمد، وحُكي عنه أنه اختار حرمته، وهي رواية ثالثة عن أحمد. وقد ارتضى ابن القيم مذهب شيخه ابن تيمية بحظر هذه المعاملة.وظهر لنا بعد النظر والتأمل في أدلة الفريقين ومناقشتها بإنصاف وتجردٍ أن حجج جمهور الفقهاء المجيزين للتورق صحيحةٌ قويةٌ، سالمةٌ من الإيراد عليها، بخلاف أدلة المانعين، فإنها ضعيفةٌ واهيةٌ،

وقد تبين لنا بعد المناقشة المستفيضة للتورق المصرفي المنظم أن حكمه الشرعي – إذا وقعت سائر عقوده ووعوده على الوجه الشرعي – هو الجواز والمشروعية، بشرط أن تباع السلعة أو السلع التي يشتريها العميل لطرف ثالث، لا علاقة للمصرف به، وأن لا تؤول المعاملة بأي وجه من الوجوه إلى رجوع السلعة إلى بائعها بثمن معجل أقلّ مما باعها به نسيئة. و التورق واحکامه موضوع مهم و وعملی فی مجتمعنا وأن المصارف الاسلامیة یستخدم التورق فی معاملاتهم الیومیة وبحثنا حول التورق مشتمل علی تعریف التورق، علاقة التورق ببیع العینة، شروط جواز التورق، حکم بیع التورق وصور بیع التورق، تطبيقات المعاصرة للتورق التورق المصرفي المنظم.

الکلمات الافتتاحیة: التورق، حکم بیع التورق، التورق المصرفي المنظم، التورق العکسی والعینة.

ABSTRACT

 In our research, we dealt with the subject of tawarruq and its contemporary applications in the light of Islamic jurisprudence. There is no doubt that tawarruq is a jurisprudential term that was used by the scholars of the scholars, and what they mean by it is “that a person buys a commodity on credit, then sells it to someone other than its seller for cash for less than he bought it with, in order to obtain the cash.” “. This idiomatic concept is derived from the linguistic meaning of the word. The majority of Hanafi, Shafi’i, Maliki and Hanbali jurists in the madhhab went to the permissibility of tawarruq, and Ibn Taymiyyah disagreed with them, and he went to dislike it, which is a narration on the authority of Ahmad, and it was narrated that he chose his sanctity, which is a third narration on the authority of Ahmad. Ibn al-Qayyim accepted the doctrine of his sheikh Ibn Taymiyyah by prohibiting this transaction. After looking and contemplating the evidence of the two parties and discussing them with fairness and impartiality, it appeared to us that the arguments of the majority of jurists who permit tawarruq are valid and strong, safe from revenue on them, unlike the evidence of those who prevent them, which are weak and flimsy. After an extensive discussion of the organized banking tawarruq, it became clear to us that its Shari’a ruling – if all its contracts and promises are signed in a Shari’a manner – is permissibility and legitimacy, provided that the commodity or commodities that the customer buys is sold to a third party, the bank has nothing to do with it, and that the transaction is not transferred in any way. The objections are the return of the commodity to its seller at an immediate price less than what he sold it for on credit. And tawarruq and its rulings are an important and practical topic in our society, and that Islamic banks use tawarruq in their daily transactions, and our research on tawarruq includes the definition of tawarruq, the relationship of tawarruq to selling in-kind, the conditions for the permissibility of tawarruq, the ruling on selling tawarruq and pictures of selling tawarruq, contemporary applications of tawarruq, organized banking tawarruq

Opening words: Tawarruq, the ruling on selling tawarruq, organized banking tawarruq, reverse tawarruq and in-kind.

Zabihullah zahid1 ،Samiullah Nouri2 and Rahmullah Osmani3 Faculty of Islamic Sciences at the Kabul University of Education Afghanistan

Zabihullah zahid,

تقييم المستخدمون: كن أول المصوتون !

عن admin

شاهد أيضاً

فقدان خصوصية المجتمع الاسلامي في عصر التكنولوجيا The Loss of Privacy for the Muslim Community in the Era of Technology

الملخص في هذا البحث قمنا بتفصيل أنواع الخصوصية وأشكالها وطرق استخدامها وتأثيراتها وكيفية الحفاظ عليها …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *