الإثنين , يونيو 24 2024

مخالفة البغدادي للعيني في الأدوات الأدوات الثنائية نموذجًا

الملخص

         بدأت العلوم لدي العرب عن طريق الرواية والسماع، وفي القرن الثاني الهجري بدأ التأليف في مختلف العلوم الإسلامية والعربية، وبدأ التأليف في النحو العربي، وعندما استوى على سوقه، ظهرت مدرستا البصرة والكوفة، وظهرت معهما  كتب مسائل الخلاف في النحو، وقد أدلى عبد القادر البغدادي بدلوه في هذه القضية، وخالف بدر الدين العيني في كثير من مسائل النحو.

         والأدوات من المسائل التي خالف فيها البغدادي العيني، وقد اعتني البحث بدراسة الأدوات الثنائية، وهي التي تتكون من حرفين، والمسائل الخلافية التي حلَّلها البحث، سبع مسائل، هي: المسألة الأولى: مِن حرف جر الذي يسبق الظرف بعد، والمسألة الثانية: اتصال ما بــ كي، والمسألة الثالثة: ما الزائدة بعد إذا، والمسألة الرابعة: نوع ما المتصلة بأدوات الاستثناء، والمسألة الخامسة: ما استفهامية أو نافية في قول الأعشى (مَا أَنْتِ بِجَارَة)، والمسألة السادسة: فصل كم الخبرية عن مميزها، والمسألة السابعة: حكم ما المتصلة بــــ رُبَّ.

         وقد بينت وجهة نظري في كل مسألة من المسائل مرجحًا أحد الرأيين مصحوبًا بالدليل، وقد توصلت إلى مجموعة من النتائج، أثبتها في نهاية البحث.

الكلمات المفتاحية: البغدادي – الدميني – المخالفة – الأدوات – الثنائية.

Summary

the Arabs began their science by telling and hearing. In the second century al-Hijri began writing in various Islamic and Arab sciences. The author began writing in Arabic. When he settled on his market, the schools of Basra and Koufa appeared with them and the books of issues of disagreement appeared in the form. Abdelkader al-Baghdadi gave his substitution in this case.

Among the issues in which Baghdadi disagreed in kind, the research took care of the study of bilateral instruments, consisting of two letters, and the controversial issues analysed by the research, seven issues, namely: The first issue: from a preposition that precedes the circumstance after, and the second issue: Contact with Kee, question III: What’s more, and question IV: Some type relates to exception instruments, and the fifth issue: What is the question of question or denial in the saying of the elder (what is your neighbour), and the sixth question: Separate quantum of expertise from its distinction, and question VII: judgment relating to the Lord.

My point of view on each issue was that one of the two opinions was likely to be accompanied by evidence, and I came up with a set of findings, which I proved at the end of the research.

اعداد :

إبراهيم عابد عبد العزيز الحارثي

باحث دكتوراه – جامعة الملك عبد العزيز – المملكة العربية السعودية

Ibrahim Abed Abdel Aziz Al Harithi

King Abdulaziz University Studies|

تقييم المستخدمون: كن أول المصوتون !

عن admin

شاهد أيضاً

The effect of volatile oil extracted from rosemary leaves  on stored chicken meatballs

Abstract The volatile oil in rosemary is extracted and their effect as natural antioxidants on …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *